Veelgestelde vragen

Hoe kan ik zien of een logies beschikbaar is?

Onder 'Logeren' kan je alle logies aangesloten bij Vlaanderen Vakantieland terugvinden. Op onze website geven wij geen overzicht van beschikbaarheden weer. Wil je de beschikbaarheden weten, dan kan je doorklikken naar een logies

  • en daar doorklikken naar de boekingsmodule van het logies in kwestie;
  • en daar de contactgegevens (mail en/of telefoon) van het logies terugvinden zodat je het logies rechtstreeks kan contacteren voor de beschikbaarheden.

Kan ik mijn huisdier meenemen? 

Onder 'Logeren' kan je alle logies aangesloten bij Vlaanderen Vakantieland terugvinden. Hier kan je filteren op verschillende items. Wil je weten of je je huisdier kan meenemen, dan kan je filteren op 'Honden / huisdieren toegelaten' bij 'Doelgroep' (onder 'Faciliteiten'). 

Voor de huisregels (vb. soms wordt er een maximum aantal huisdieren toegelaten of een toeslag gevraagd) of specifieke vragen (vb. 'Mag mijn huisdier mee in de eetruimte?') raden we aan om het logies hierover rechtstreeks te contacteren zodat je niet voor verrassingen komt te staan tijdens je verblijf. 

De contactgegevens (mail en/of telefoon) van het logies kan je terugvinden bij doorklikken op het logies. 

Waarom zie ik een andere prijs op deze website dan op de website van het logies zelf?

De prijzen die je op onze website bij de logies kan terugvinden zijn richtprijzen en zo kan je ze dus ook het beste bekijken. Deze prijzen kunnen immers verschillen van de prijzen op de website van de logies zelf. Zij zijn namelijk vrij om bijvoorbeeld een bepaalde actieprijs tijdens een bepaalde periode te hanteren of te werken met fluctuerende prijzen afhankelijk van periode/kamertype/events/.... 

Wil je zeker zijn van de juiste prijs, dan kijk je best op de website van het logies in kwestie of je neemt even contact op met de logiesuitbater. De contactgegevens (website, mail en/of telefoon) van het logies kan je vinden op de infopagina van het logies op onze website.

Wat betekent "erkend", "aangemeld" en/of de sterren bij een logies?

De logiesuitbatingen op deze website zijn allen erkend of aangemeld bij Toerisme Vlaanderen en voldoen aan de normen op vlak van comfort, hygiëne en brandveiligheid van het Vlaamse Logiesdecreet. 

Een "aangemeld" logies heeft zich officieel opgegeven als een toeristisch logies bij Toerisme Vlaanderen waarbij ze bevestigen dat ze voldoen aan de basisnormen en specifieke uitbatingsnormen voor hun logiestype.

Een “erkend” logies krijgt deze toekenning na een controle ter plaatse door een logiesadviseur van Toerisme Vlaanderen. Een herkenningsteken aan de ingang van de uitbating geeft aan dat het om een erkend logies gaat. Op onze website worden erkende logies aangeduid met het kwaliteitsmerk: ERKEND.

Bij een grote groep van logies op deze website staan sterren als comfortclassificatie. Zo kan je op een objectieve manier het comfortniveau van de logiesuitbating van je keuze checken. De sterren hebben betrekking op de logiesclassificatie van het Vlaamse Logiesdecreet en worden toegekend door Toerisme Vlaanderen. 
Voor hotels, vakantiewoningen en campings: 1 tot 5 sterren
Voor B&B's: 1 tot 4 sterren
Logies op onze website zonder sterren zijn sowieso ook erkend of aangemeld bij Toerisme Vlaanderen en voldoen aan minstens de basiscomfortnormen.

Heb je goede (of misschien net iets minder goede) ervaringen met een logiesuitbating? Laat het ons weten via het contactformulier

De grootste zorg werd besteed aan nauwkeurigheid en actualiteit van de op deze website gepubliceerde gegevens, maar er kunnen altijd foutjes in geslopen zijn.

Waar kan ik een Vlaanderen Vakantiecheque bestellen/aankopen?

De Vlaanderen Vakantiecheque is online te koop via onze website en via devakantiecheque.be. Je moet geen smartphone hebben om een Vlaanderen Vakantiecheque te kunnen aankopen. De webshop is zowel toegankelijk voor desktop (laptop, computer, ...) als voor mobiele apparaten (smartphone, tablet, ...).  

Na je betaling ontvang je binnen 15 min. een mail met daarin als bijlage de Vlaanderen Vakantiecheque om te bewaren en/of af te printen. Per aangekochte cheque ontvang je een aparte mail met bijlage. Met de Vlaanderen Vakantiecheque kan je een verblijf boeken bij één van onze gastvrije logies.  

De Vlaanderen Vakantiecheque is niet verkrijgbaar in een winkel. 

Welke waarde heeft een Vlaanderen Vakantiecheque?

Je bepaalt zelf de waarde van de Vlaanderen Vakantiecheque via een vast bedrag van € 10, € 25, € 50, € 100, € 250 of € 500. Dit is excl. € 3 (incl. btw) servicekosten voor particulieren en € 5 (excl. btw) voor bedrijven. Deze kan je combineren zoals je wenst. Zo geef je steeds een cadeau op maat.

Wat zijn de verschillende betaalmethodes?

De betaling kan direct online via Mollie (Bancontact, Maestro) en iDEAL. Betaling via overschrijving is niet mogelijk. Zodra wij de betaling ontvangen hebben, ontvang je de Vlaanderen Vakantiecheques in je mailbox.

Ik heb problemen met het betalen/ingeven van een bestelling.

Indien je werkt met een oudere internetbrowser, kan dit problemen geven bij het ingeven van je bestelling of betaling. We raden je aan om te werken met Mozilla Firefox, Safari, Edge of Google Chrome.  

Controleer zeer zorgvuldig alle cijfers in de betalingsgegevens (kaartnummer etc.) zodat hier geen fout kan optreden.

Werk je met Mozilla Firefox of Google Chrome en heb je alle gegevens extra gecontroleerd, maar ondervind je nog steeds problemen? Geef een seintje via support@fairville.be (dringende problemen worden snel opgepikt, ook tijdens het weekend) OF bel tijdens de kantooruren naar het telefoonnummer 09 362 71 25.

Wat als bestellen niet lukt?

  • Via welke browser (vb. Internet Explorer, Mozilla Firefox of Google Chrome) probeer je de cheque aan te kopen? Het kan handig zijn om eens in een andere browser te proberen.  
  • Als je mobiel geprobeerd hebt, dan kan het interessant zijn om eens op een computer te proberen of omgekeerd.
  • Wat ook kan helpen, is om een browser update te doen indien je niet over de laatste versie beschikt.
  • Je kan ook een incognito venster openen. Dit kan helpen om caches te verwijderen die jouw computer of mobiele telefoon heeft onthouden. Hiervoor klik je bij het openen van de browser op de drie puntjes en dan klik je op ‘Nieuw incognitovenster openen’ waarna je naar onze chequepagina kan surfen en het nog eens kan proberen.
  • Krijg je het voorstel om je gegevens automatisch aan te laten vullen, dan kan je dit best negeren en handmatig je gegevens invullen.  
  • Nog niet gelukt? Geef een seintje via support@fairville.be.

Waarom moet ik mijn gegevens doorgeven bij aankoop?

Tijdens het aankoopproces vragen we een aantal gegevens (naam en voornaam, adres en mailadres). Deze gegevens hebben we nodig om de aankoop te kunnen verwerken. Je kan ook, niet verplicht, naast de naam/namen van de schenker (max. 75 karakters) een korte boodschap (max. 80 karakters) vermelden die op de cheque verschijnt.

Welke informatie staat er op de Vlaanderen Vakantiecheque?

Op de Vlaanderen Vakantiecheque vind je volgende informatie: de waarde van de cheque, een unieke chequecode die je aan de logiesuitbater moet bezorgen, de naam van de aankoper/schenker en een geldigheidsdatum. Er is ook ruimte voor een persoonlijke boodschap.

Waarom moet ik administratiekosten betalen?

De servicekost voor de Vlaanderen Vakantiecheque bestaat uit € 3 incl. btw voor particulieren en € 5 excl. btw voor bedrijven. Je betaalt deze servicekost per bestelling/order, niet per cheque. Deze kost dekt de integratie van de webshop op de website van Vlaanderen Vakantieland alsook het uitbetalingssysteem, waarmee de uitbaters de geïnde cheques terugbetaald krijgen. Voor bedrijven zit hier ook het opmaken en de opvolging van de facturatie in. Dit kostenmodel laat toe dat noch degene die de cheque ontvangt, noch de logiesuitbater die de cheque-ontvanger in de watten legt, de kost op zich moet nemen.

Waar en hoe gebruik ik een Vlaanderen Vakantiecheque?

Met een Vlaanderen Vakantiecheque kan je betalen bij alle logies die je via deze link kan terugvinden op het moment van reserveren. Hierbij geldt de cheque als betaalmiddel voor het verblijf in het logies, en eventueel voor extra diensten (vb. sauna, maaltijden, …) tijdens het verblijf aangeboden door het logies aan de begunstigde.  

Bij de reservatie moet je steeds kenbaar maken dat je een Vlaanderen Vakantiecheque wilt gebruiken. Reserveren met een Vlaanderen Vakantiecheque kan rechtstreeks bij de logiesuitbater (via website, telefoonnummer of e-mail). Neem best telefonisch of per mail contact op met het betreffende logies om te vragen hoe je best reserveert met je Vlaanderen Vakantiecheque.

De Vlaanderen Vakantiecheque heeft een unieke code die daardoor niet kan gebruikt worden als kortingscode bij de boekingsmodules of reservatietools van logies. Je kan deze chequecode wel steeds meegeven via het contactformulier naar logies of via het veld “Speciale wensen of opmerkingen” van de boekingsmodule van het logies zelf.

Vooraf of bij aankomst bezorg je jouw Vlaanderen Vakantiecheque(s) digitaal of op papier aan de uitbater zodat deze de Vlaanderen Vakantiecheque(s) kan innen door het scannen van de QR-code.  

Blijft er na je verblijf nog een restwaarde over? Dan kan je je Vlaanderen Vakantiecheque met deze restwaarde opnieuw aanbieden tijdens een volgend verblijf al dan niet bij een ander logies.

Wat als mijn vakantiecheque(s) meer waarde heeft dan de kost van mijn verblijf?

Wanneer het te betalen bedrag van je overnachting hoger ligt dan de waarde van de Vlaanderen Vakantiecheque(s), betaal je bij de eindafrekening het resterende bedrag. 

Wat als mijn vakantiecheque(s) minder waarde heeft dan de kost van mijn verblijf?

Wanneer de waarde van de Vlaanderen Vakantiecheque(s) hoger ligt dan het te betalen bedrag voor je overnachting, dan kan je de cheque nog een volgende keer gebruiken bij een ander logies ter waarde van het overgebleven bedrag (= restwaarde).

Kan ik de waarde van een Vlaanderen Vakantiecheque over meerdere logies verdelen?

Ja, de Vlaanderen Vakantiecheque is in delen uit te geven. Dit betekent dat je niet verplicht bent om het volledige bedrag van de cheque in één logies of tijdens één overnachting te besteden. Je kunt het resterende saldo gebruiken bij andere deelnemende logies. Ontvang je bv. één cheque van € 500 en kost je eerste verblijf € 180? Dan zal het logies je cheque voor € 180 afwaarderen en is je cheque na gebruik bij het eerste logies nog € 320 waard.

Ik heb een deel van mijn Vlaanderen Vakantiecheque uitgegeven. Krijg ik nu een nieuwe cheque met de restwaarde?

Neen. De QR-code van je Vlaanderen Vakantiecheque werkt als een soort portefeuille waarin een waarde is opgeslagen. Je blijft dezelfde QR-code gebruiken totdat de volledige waarde van de cheque is besteed.

Ik weet niet meer welke waarde er nog op mijn Vlaanderen Vakantiecheque staat?

Je kunt het saldo van je cheque controleren door naar https://check.cirklo.be/ te gaan en daar de QR-code die je op de cheque terugvindt in te voeren.

Hoelang is de Vlaanderen Vakantiecheque geldig?

De Vlaanderen Vakantiecheques zijn 18 maanden geldig en niet verlengbaar. Vergeet dus niet om er tijdig van te genieten!

Mijn vakantiecheque is vervallen, kan ik deze nog verlengen?

De Vlaanderen Vakantiecheque is 18 maanden geldig en kan helaas niet verlengd worden. Je kan wel een verblijf reserveren dat plaatsvindt na de vervaldatum. Wanneer je merkt dat je cheque bijna vervalt, kan je een logies uitzoeken waar je in de toekomst (dus na de vervaldatum van de cheque) wilt overnachten. Vóór de vervaldatum van de cheque(s) neem je contact op met het logies waar je in de toekomst wil gaan overnachten. Je informeert de uitbater over de cheques die bijna vervallen en je bezorgt de uitbater de codes. Op deze manier kan de uitbater je Vlaanderen Vakantiecheque(s) alvast innen vóór de vervaldatum bij wijze van voorafbetaling of voorschot, ook al is deze vervallen op de datum van het geboekte verblijf. Informeer je wel goed over de annuleringsvoorwaarden.

Ik heb mijn aangekochte Vlaanderen Vakantiecheque niet ontvangen

Het kan gebeuren dat jouw Vlaanderen Vakantiecheque in de SPAM-folder of ongewenste map terechtkomt, neem daar zeker een kijkje! De e-mail is afkomstig van no-reply@cirklo.be. 

Je aangekochte cheque(s) toch niet gevonden, ook niet in de map met ongewenste mails? Neem contact op via support@fairville.be en vermeld:  

  • Jouw volledige naam;
  • Dat het om een Vlaanderen Vakantiecheque gaat;
  • De waarde van je cheque(s);
  • Het ordernummer (indien beschikbaar).

Ik ben mijn Vlaanderen Vakantiecheque kwijt, wat nu?

Stuur een e-mail naar support@fairville.be en vermeld in je bericht zoveel mogelijk relevante informatie, zoals:  

  • Je naam;
  • De naam van de persoon van wie je de cheque kreeg;
  • Dat het om een Vlaanderen Vakantiecheque gaat;
  • De datum van aankoop of ontvangst;
  • De waarde van je cheque(s).

Na een korte controle ontvang je een nieuwe cheque met de (resterende) waarde. 

Is de Vlaanderen Vakantiecheque hetzelfde als de Visit Limburgcheque?

De Visit Limburgcheque is een uitgave van Toerisme Limburg en is niet hetzelfde als een Vlaanderen Vakantiecheque. De Visit Limburgcheque kan je enkel gebruiken bij logies, eet- en drinkadresjes, activiteiten en uitstappen in Limburg.

Heb je vragen over de Visit Limburgcheque? Dan kan je terecht bij Toerisme Limburg via info@toerismewerkt.be of 011 30 55 00

Ik heb een andere vraag, waar kan ik terecht?

Heb je een andere algemene of technische vraag? Stuur dan je vraag naar support@fairville.be.

Waar vind ik de logies die aangesloten zijn bij Vlaanderen Vakantieland?

Alle logies aangesloten bij Vlaanderen Vakantieland vind je in de rubriek 'Logeren'. Je kan hier filteren op bijvoorbeeld logiestype, regio, prijs, ...

 

Hoe werkt de zoekbalk?

Je vindt twee zoekbalken op onze website: 

  1. Gebruik je de zoekbalk op de homepagina dan krijg je als resultaat enkele voorbeelden. Je kan doorklikken en meer resultaten raadplegen. De zoekresultaten zijn zowel logies, arrangementen als inspiratie artikels. 
  2. Gebruik je de zoekbalk op de logiespagina geeft je enkel logies die aan jouw zoekterm voldoen. 

In beide zoekbalken kan je op twee manieren zoeken:

  1. Je zoekt op tekst: je geeft de naam in van een logies of gemeente waar je graag wilt logeren of een thema om inspiratie artikels te raadplegen en drukt op enter. Je krijgt vervolgens 5 resultaten te zien, ook van resultaten met een gedeeltelijke match. Wil je meer resultaten raadplegen, dan kan je doorklikken op de groene knop net onder de suggesties. Gebruik deze manier van zoeken wanneer je niet naar een exacte locatie zoekt.
  2. Je zoekt op geolocatie: je geeft de gemeente in en wacht tot je op de naam van de gemeente naast het symbool van een windroos kan klikken (zie eerste afbeelding hieronder). Je krijgt vervolgens een overzicht van logies die zich op X aantal kilometer van deze gemeente bevinden. Het aantal kilometer ten opzichte van jouw zoekgemeente wordt vervolgens in een zwart vakje weergegeven (zie tweede afbeelding hieronder). Gebruik deze manier van zoeken wanneer je wel naar een exacte locatie zoekt.
Zoekopdracht met geolocatie
Zoekresultaten bij een zoekopdracht op geolocatie

Waar kan ik het logiesboek van Vlaanderen Vakantieland vinden?

In 2024 verscheen er geen (nieuw) logiesboek van Vlaanderen Vakantieland.

De voorraad van ons boek 2022, de laatste uitgave, is eveneens uitgeput en kunnen we niet meer opsturen. Indien je nog beschikt over het logiesboek ‘Vlaanderen Vakantieland 2022’, dan kan je dit nog gebruiken om logies te zoeken. Wees je er echter bewust van dat je hier slechts een gedeelte van ons logiesaanbod terug kan vinden. Een aantal logies die in het logiesboek 2022 staan, zijn daarnaast intussen gestopt. Best kijk je daarom steeds na of je het logies nog op onze website vindt.

Ons uitgebreide en actuele logiesaanbod kan je raadplegen op www.vlaanderenvakantieland.be.   

Hoe kan ik het aanbod aan logeeradresjes raadplegen?

Ons uitgebreide en actuele logiesaanbod kan je raadplegen op www.vlaanderenvakantieland.be. Hier kan je filteren waar je naartoe wilt, welk type logies je zoekt, of je in een bepaald thema op vakantie wilt,… Daarna klik je op het icoontje van ‘filter’ en krijg je het volledige aanbod. Ook op arrangementen kan je eenvoudig zoeken.

Hoe kan ik mij inschrijven voor de nieuwsbrief?

In onze nieuwsbrief (per mail) lees je gratis toffe tips, verrassend advies en eindeloze inspiratie.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
 

Ik ben van mailadres veranderd, wat moet ik doen om de nieuwsbrief toch te blijven ontvangen?

Schrijf je eerst uit met je oude e-mailadres. Ga hiervoor naar een nieuwsbrief van Vlaanderen Vakantieland en gebruik de uitschrijflink helemaal onderaan de mail.

Schrijf je daarna hieronder opnieuw in met je nieuwe e-mailadres. 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Op welke sociale media-kanalen is Vlaanderen Vakantieland actief?

Je kan ons terugvinden op volgende sociale media-kanalen: