Veelgestelde vragen
Hoe kan ik zien of een logies beschikbaar is?
Onder 'Logeren' kan je alle logies aangesloten bij Vlaanderen Vakantieland terugvinden. Op onze website geven wij geen overzicht van beschikbaarheden weer. Wil je de beschikbaarheden weten, dan kan je doorklikken naar een logies
- en daar doorklikken naar de boekingsmodule van het logies in kwestie;
- en daar de contactgegevens (mail en/of telefoon) van het logies terugvinden zodat je het logies rechtstreeks kan contacteren voor de beschikbaarheden.
Kan ik mijn huisdier meenemen?
Onder 'Logeren' kan je alle logies aangesloten bij Vlaanderen Vakantieland terugvinden. Hier kan je filteren op verschillende items. Wil je weten of je je huisdier kan meenemen, dan kan je filteren op 'Honden / huisdieren toegelaten' bij 'Doelgroep' (onder 'Faciliteiten').
Voor de huisregels (vb. soms wordt er een maximum aantal huisdieren toegelaten of een toeslag gevraagd) of specifieke vragen (vb. 'Mag mijn huisdier mee in de eetruimte?') raden we aan om het logies hierover rechtstreeks te contacteren zodat je niet voor verrassingen komt te staan tijdens je verblijf.
De contactgegevens (mail en/of telefoon) van het logies kan je terugvinden bij doorklikken op het logies.
Waarom zie ik een andere prijs op deze website dan op de website van het logies zelf?
De prijzen die je op onze website bij de logies kan terugvinden zijn richtprijzen en zo kan je ze dus ook het beste bekijken. Deze prijzen kunnen immers verschillen van de prijzen op de website van de logies zelf. Zij zijn namelijk vrij om bijvoorbeeld een bepaalde actieprijs tijdens een bepaalde periode te hanteren of te werken met fluctuerende prijzen afhankelijk van periode/kamertype/events/....
Wil je zeker zijn van de juiste prijs, dan kijk je best op de website van het logies in kwestie of je neemt even contact op met de logiesuitbater. De contactgegevens (website, mail en/of telefoon) van het logies kan je vinden op de infopagina van het logies op onze website.
Wat betekent "erkend", "aangemeld" en/of de sterren bij een logies?
De logiesuitbatingen op deze website zijn allen erkend of aangemeld bij Toerisme Vlaanderen en voldoen aan de normen op vlak van comfort, hygiëne en brandveiligheid van het Vlaamse Logiesdecreet.
Een "aangemeld" logies heeft zich officieel opgegeven als een toeristisch logies bij Toerisme Vlaanderen waarbij ze bevestigen dat ze voldoen aan de basisnormen en specifieke uitbatingsnormen voor hun logiestype.
Een “erkend” logies krijgt deze toekenning na een controle ter plaatse door een logiesadviseur van Toerisme Vlaanderen. Een herkenningsteken aan de ingang van de uitbating geeft aan dat het om een erkend logies gaat. Op onze website worden erkende logies aangeduid met het kwaliteitsmerk: ERKEND.
Bij een grote groep van logies op deze website staan sterren als comfortclassificatie. Zo kan je op een objectieve manier het comfortniveau van de logiesuitbating van je keuze checken. De sterren hebben betrekking op de logiesclassificatie van het Vlaamse Logiesdecreet en worden toegekend door Toerisme Vlaanderen.
Voor hotels, vakantiewoningen en campings: 1 tot 5 sterren
Voor B&B's: 1 tot 4 sterren
Logies op onze website zonder sterren zijn sowieso ook erkend of aangemeld bij Toerisme Vlaanderen en voldoen aan minstens de basiscomfortnormen.
Heb je goede (of misschien net iets minder goede) ervaringen met een logiesuitbating? Laat het ons weten via het contactformulier.
De grootste zorg werd besteed aan nauwkeurigheid en actualiteit van de op deze website gepubliceerde gegevens, maar er kunnen altijd foutjes in geslopen zijn.
Vragen over de Vlaanderen Vakantiecheque
- Waar kan ik een Vlaanderen Vakantiecheque bestellen/aankopen?
- Wat zijn de verschillende betaalmethodes?
- Ik heb problemen met het betalen/ingeven van een bestelling.
- Wat als bestellen niet lukt?
- Waarom moet ik mijn gegevens doorgeven bij aankoop?
- Welke informatie staat er op de Vlaanderen Vakantiecheque?
- Waarom moet ik administratiekosten betalen?
- Kan ik de waarde van een Vlaanderen Vakantiecheque over meerdere logies verdelen?
- Waar en hoe gebruik ik een Vlaanderen Vakantiecheque?
- Wat als mijn Vakantiecheque(s) meer/minder waarde heeft dan de kost van mijn verblijf?
- Hoelang is de Vlaanderen Vakantiecheque geldig?
- Mijn vakantiecheque is vervallen, kan ik deze nog verlengen?
- Is de Vlaanderen Vakantiecheque hetzelfde als de Visit Limburgcheque?
Waar kan ik een Vlaanderen Vakantiecheque bestellen/aankopen?
De Vlaanderen Vakantiecheque is online te koop via onze website en via devakantiecheque.be. Na je betaling ontvang je een mail met daarin een link om de Vakantiecheque te downloaden en/of af te printen. Met de Vlaanderen Vakantiecheque kan je een verblijf boeken bij één van onze gastvrije logies. De Vlaanderen Vakantiecheque is niet verkrijgbaar in een winkel.
Je bepaalt zelf de waarde van de Vlaanderen Vakantiecheque via een vast bedrag van € 35, € 50, € 100 of via een vrij bedrag tussen € 30 en € 500 (excl. € 3 administratiekosten). Zo geef je steeds een cadeau op maat.
De cheques zijn 18 maanden geldig en niet verlengbaar.
Wat zijn de verschillende betaalmethodes?
De betaling kan direct online via bankkaart (Bancontact, Maestro), iDeal of met een kredietkaart (Mastercard of VISA) worden ingegeven. Betaling via overschrijving is niet mogelijk.
Hoe betaal ik met een kredietkaart?
- Als betalingswijze kies je voor ‘Mastercard’ of ‘VISA’. Je klikt op ‘bestelling bevestigen en ga naar betaalscherm’. Het volgend scherm is de beveiligde betaalpagina van Ingenico.
- Het veld ‘Naam kaarthouder’ staat automatisch ingevuld. Wil je betalen met een andere kredietkaart? Gebruik de exacte naam van de kaarthouder die op je kredietkaart staat.
- Kaartnummer, vervaldatum en verificatiecode zijn verplicht in te vullen. De verificatiecode controleert of je kaart niet gebruikt wordt door een ongeautoriseerd persoon. De 3-cijferige verificatiecode van je Visa of MasterCard vind je op de keerzijde van je kaart, in het veld van je handtekening.
- Na het correct invullen bevestig je de betaling. Zodra de betaling ontvangen is, ontvang je de Vlaanderen Vakantiecheques in je mailbox.
Hoe betaal ik met een bankkaart?
- Als betalingswijze kies je voor ‘Bancontact / Maestro’. Je klikt op ‘bestelling bevestigen en ga naar betaalscherm’. Het volgend scherm is de beveiligde betaalpagina van Ingenico. Als je je bestelling bevestigt, kom je automatisch terecht op de beveiligde betaalpagina van Ingenico. Hier vul je je kaartgegevens in: de naam van de kaarthouder, het kaartnummer (16 tot 19 cijfers) en de vervaldatum (maand/jaar).
- Vervolgens doorloop je de veiligheidsprocedure via de app van je bank of via een elektronische handtekening met je kaartlezer. Voor deze laatste methode schuif je de Bancontact-kaart in de digipass en volg je de instructies op het computerscherm. Op het einde van het proces ontvang je een cijfercode, die geldt als elektronische handtekening waarmee je je betaling bevestigt.
- Zodra wij de betaling ontvangen hebben, ontvang je de Vlaanderen Vakantiecheques in je mailbox.
Ik heb problemen met het betalen/ingeven van een bestelling.
Indien je werkt met een oudere internetbrowser, kan dit problemen geven bij het ingeven van je bestelling of betaling. We raden je aan om te werken met Mozilla Firefox of Google Chrome.
Vaak kan de betaling niet doorgaan omdat niet alle gegevens 100% correct zijn ingevuld. Controleer daarom zeer zorgvuldig alle cijfers in de betalingsgegevens (kaartnummer etc.) zodat hier geen fout is opgetreden.
Werk je met Mozilla Firefox of Google Chrome en heb je alle gegevens extra gecontroleerd, maar ondervind je nog steeds problemen? Geef ons een seintje via info@logereninvlaanderen.be OF bel tijdens de kantooruren naar het telefoonnummer +32 16 28 60 35 zodat wij jou zo snel mogelijk kunnen verder helpen.
Wat als bestellen niet lukt?
- Via welke browser (vb. Internet Explorer, Mozilla Firefox of Google Chrome) probeer je de cheque aan te kopen? Het kan handig zijn om eens in een andere browser te proberen.
- Als je mobiel geprobeerd hebt, dan kan het interessant zijn om eens op een computer te proberen of omgekeerd.
- Wat ook kan helpen, is om een browser update te doen indien je niet over de laatste versie beschikt.
- Je kan ook een incognito venster openen. Dit kan helpen om caches te verwijderen die jouw computer of mobiele telefoon heeft onthouden. Hiervoor klik je bij het openen van de browser op de drie puntjes en dan klik je op ‘Nieuw incognitovenster openen’ waarna je naar onze chequepagina kan surfen en het nog eens kan proberen.
- Krijg je het voorstel om je gegevens automatisch aan te laten vullen, dan kan je dit best negeren en handmatig je gegevens invullen.
- Als laatste kan het zijn dat je bij Resengo, het programma waar je de cheque kan aankopen, bent aangemeld en dat het hierdoor niet lukt. Dan kan je even uitloggen bij Resengo en daarna opnieuw proberen via onze website.
Nog niet gelukt? Stuur ons een bericht.
Waarom moet ik mijn gegevens doorgeven bij aankoop?
Tijdens het aankoopproces vragen we een aantal gegevens (naam en voornaam, adres en mailadres) van je. Deze gegevens hebben we nodig om de aankoop te kunnen verwerken. Deze informatie staat niet op de Vlaanderen Vakantiecheque(s) die je aankoopt.
Welke informatie staat er op de Vlaanderen Vakantiecheque?
Op de Vlaanderen Vakantiecheque vind je volgende informatie: de waarde van de cheque, een unieke chequecode die je aan de logiesuitbater moet bezorgen en een geldigheidsdatum. Er is ook ruimte om te vermelden wie de cheque schenkt.
Waarom moet ik administratiekosten betalen?
De administratiekost voor de Vlaanderen Vakantiecheque bestaat uit € 3 inclusief btw. Deze kost dekt de integratie van de webshop op de website van Vlaanderen Vakantieland alsook het uitbetalingssysteem, waarmee de uitbaters de geïnde cheques terugbetaald krijgen. Dit kostenmodel laat toe dat noch degene die de cheque ontvangt, noch de logiesuitbater die de cheque-ontvanger in de watten legt, de kost op zich moet nemen.
Kan ik de waarde van een Vlaanderen Vakantiecheque over meerdere logies verdelen?
De waarde van een Vlaanderen Vakantiecheque moet in één keer én bij éénzelfde logies worden gespendeerd. Koop je bv. één cheque van € 400? Dan moet deze cheque van € 400 worden gebruikt voor één verblijf bij éénzelfde logies. Een logiesuitbater kan niet een gedeelte van de waarde van de cheque registreren zodat je de restwaarde van die cheque later nog bij een ander logies kan gebruiken. Koop je bv. 3 vakantiecheques van € 100? Dan kan je de 3 cheques samen in één keer gebruiken of kan je 3 keer een cheque van € 100 gebruiken.
Waar en hoe gebruik ik een Vlaanderen Vakantiecheque?
Met een Vlaanderen Vakantiecheque kan je betalen bij alle logies die je via deze link kan terugvinden op het moment van reserveren. Hierbij geldt de cheque als betaalmiddel voor het verblijf in het logies, en eventueel voor extra diensten (vb. sauna, maaltijden, …) tijdens het verblijf aangeboden door het logies aan de begunstigde via Vlaanderen Vakantieland. De cheques zijn 18 maanden geldig en niet verlengbaar, vergeet dus niet om er tijdig van te genieten!
Reserveren met een Vlaanderen Vakantiecheque kan rechtstreeks bij de logiesuitbater (via website, telefoonnummer of e-mail). We raden je aan om bij reservatie aan te geven dat je zal betalen met de Vlaanderen Vakantiecheque(s). Bij aankomst geef je jouw Vlaanderen Vakantiecheque(s) aan de uitbater zodat de logiesuitbater de Vakantiecheque(s) kan innen.
Bij de reservatie moet je steeds kenbaar maken dat je een Vlaanderen Vakantiecheque wilt gebruiken.
Wat als mijn vakantiecheque(s) meer/minder waarde heeft dan de kost van mijn verblijf?
- Wanneer het te betalen bedrag van je overnachting hoger ligt dan de waarde van de Vakantiecheque(s), betaal je bij de eindafrekening het resterende bedrag.
- De Vakantiecheque is niet inwisselbaar tegen geld. Wanneer de waarde van de Vakantiecheque(s) hoger ligt dan het te betalen bedrag voor je overnachting, is de logiesuitbater niet verplicht het resterende bedrag terug te betalen. Tip: informeer naar arrangementen (vb. huren van fietsen, gebruik van sauna,…) bij de logiesuitbater in kwestie zodat je geen verlies maakt bij het inwisselen van je Vlaanderen Vakantiecheque.
Hoelang is de Vlaanderen Vakantiecheque geldig?
De Vlaanderen Vakantiecheques zijn 18 maanden geldig en niet verlengbaar. Vergeet dus niet om er tijdig van te genieten!
Mijn vakantiecheque is vervallen, kan ik deze nog verlengen?
De Vlaanderen Vakantiecheque is 18 maanden geldig en kan helaas niet verlengd worden. Wanneer je merkt dat je Vakantiecheque bijna vervalt, kan je een logies uitzoeken waar je in de toekomst (dus na de vervaldatum van de Vakantiecheque) wilt overnachten. Vóór de vervaldatum van de Vakantiecheque(s) neem je contact op met het logies waar je in de toekomst wil gaan overnachten. Je informeert de uitbater over de cheques die bijna vervallen en je bezorgt de uitbater de codes. Op deze manier kan de uitbater je Vakantiecheque alvast innen vóór de vervaldatum, ook al is deze vervallen op de datum van het geboekte verblijf.
Is de Vlaanderen Vakantiecheque hetzelfde als de Visit Limburgcheque?
De Visit Limburgcheque is een uitgave van Toerisme Limburg en is niet hetzelfde als een Vlaanderen Vakantiecheque. De Visit Limburgcheque kan je enkel gebruiken bij logies en restaurants in Limburg.
Heb je vragen over de Visit Limburgcheque? Dan kan je terecht bij Toerisme Limburg via info@toerismewerkt.be of +32 11 30 55 00.
Ik heb een vraag over de website
Waar vind ik de logies die aangesloten zijn bij Vlaanderen Vakantieland?
Alle logies aangesloten bij Vlaanderen Vakantieland vind je in de rubriek 'Logeren'. Je kan hier filteren op bijvoorbeeld logiestype, regio, prijs, ...
Hoe werkt de zoekbalk?
Je vindt twee zoekbalken op onze website:
- Gebruik je de zoekbalk op de homepagina dan krijg je als resultaat enkele voorbeelden. Je kan doorklikken en meer resultaten raadplegen. De zoekresultaten zijn zowel logies, arrangementen als inspiratie artikels.
- Gebruik je de zoekbalk op de logiespagina geeft je enkel logies die aan jouw zoekterm voldoen.
In beide zoekbalken kan je op twee manieren zoeken:
- Je zoekt op tekst: je geeft de naam in van een logies of gemeente waar je graag wilt logeren of een thema om inspiratie artikels te raadplegen en drukt op enter. Je krijgt vervolgens 5 resultaten te zien, ook van resultaten met een gedeeltelijke match. Wil je meer resultaten raadplegen, dan kan je doorklikken op de groene knop net onder de suggesties. Gebruik deze manier van zoeken wanneer je niet naar een exacte locatie zoekt.
- Je zoekt op geolocatie: je geeft de gemeente in en wacht tot je op de naam van de gemeente naast het symbool van een windroos kan klikken (zie eerste afbeelding hieronder). Je krijgt vervolgens een overzicht van logies die zich op X aantal kilometer van deze gemeente bevinden. Het aantal kilometer ten opzichte van jouw zoekgemeente wordt vervolgens in een zwart vakje weergegeven (zie tweede afbeelding hieronder). Gebruik deze manier van zoeken wanneer je wel naar een exacte locatie zoekt.
Ik heb een vraag over het logiesboek van Vlaanderen Vakantieland
Waar kan ik het logiesboek van Vlaanderen Vakantieland vinden?
In 2024 verscheen er geen (nieuw) logiesboek van Vlaanderen Vakantieland.
De voorraad van ons boek 2022, de laatste uitgave, is eveneens uitgeput en kunnen we niet meer opsturen. Indien je nog beschikt over het logiesboek ‘Vlaanderen Vakantieland 2022’, dan kan je dit nog gebruiken om logies te zoeken. Wees je er echter bewust van dat je hier slechts een gedeelte van ons logiesaanbod terug kan vinden. Een aantal logies die in het logiesboek 2022 staan, zijn daarnaast intussen gestopt. Best kijk je daarom steeds na of je het logies nog op onze website vindt.
Ons uitgebreide en actuele logiesaanbod kan je raadplegen op www.vlaanderenvakantieland.be.
Waar kan ik het logiesboek van Vlaanderen Vakantieland vinden?
Ons uitgebreide en actuele logiesaanbod kan je raadplegen op www.vlaanderenvakantieland.be. Hier kan je filteren waar je naartoe wilt, welk type logies je zoekt, of je in een bepaald thema op vakantie wilt,… Daarna klik je op het icoontje van ‘filter’ en krijg je het volledige aanbod. Ook op arrangementen kan je eenvoudig zoeken.
Hoe kan ik mij inschrijven voor de nieuwsbrief?
In onze nieuwsbrief (per mail) lees je gratis toffe tips, verrassend advies en eindeloze inspiratie.
Ik ben van mailadres veranderd, wat moet ik doen om de nieuwsbrief toch te blijven ontvangen?
Schrijf je eerst uit met je oude e-mailadres. Ga hiervoor naar een nieuwsbrief van Vlaanderen Vakantieland en gebruik de uitschrijflink helemaal onderaan de mail.
Schrijf je daarna hieronder opnieuw in met je nieuwe e-mailadres.